Over (Yumurtalık) Kanseri

Yumurtalık kanseri kadın genital kanserleri içerisinde önemli bir yere sahiptir.

Op.Dr. Hüseyin Kılıç ileri düzeyde yumurtalık(over) kanseri ameliyatları yapan İstanbul'daki hekimlerden biridir. Dr Kılıç yüzlerce over kanseri ameliyatının tedavi ve takibini yapmaktadır.

Yumurtalık kanserlerinin nasıl geliştiği tam olarak bilinmemekle beraber değişik teoriler vardır. Kadın genital kanserleri içerisinde 2. Sıkla izlenmekte olup bir kadın ömür boyu yumurtalık kanserine yakalanma oranı %1.4 dir.

Yumurtalık kanseri özellikle türüne göre değişik yaş gruplarında ortaya çıkabilmektedir. Özellikle yumurtalığın yüzeyinden gelişen tümörler daha çok menopoz döneminde karşımıza çıkmaktadır. Bunun dışında germ hücreli over tümörü dediğimiz grup daha çok 20 yaş altında, seks kord stromal tümör dediğimiz grup 40-50 yaşlarda görülmektedir.

Yumurtalık kanserinin bulguları

Yumurtalık kanseri geç bulgu veren bir hastalık olması nedeni ile sinsi ilerleyen bir durumdur. Erken aşamalarda hiç bulgu vermeyebilir

• Karın şişliği
  • Ele gelen kitle
  • Karın ağrısı
  • Hazımsızlık
  • İştahsızlık
  • Mide bulantısı
  • Kabızlık
  • Bel ağrısı
  • Defes darlığı vb.

Yumurtalık kanserinin genetik zemini

Özellikle BRCA1 ve BRCA2 dediğimiz kanser baskılayıcı genlerdeki mutasyon taşıyıcılarında ailevi meme-yumurtalık kanseri sendromu riski mevcuttur. Bu grup tümörler daha genç yaşlarda karşımıza çıkabilmektedir. Bu nedenle kendisi ve ailesinde böyle öyküsü olan kişiler genetik olarak araştırılmalıdr. Yine Lynch2 sendromu olarak bilinen herediter nonpolipozis kolorektal kanser sendromunda da %10 yumurtalık, %30-40 rahim(endometrium) kanseri riski mevcuttur.

Bu grup hastalarda çocuk istemi olmayan ve özellikle 40 yaş üstü hastalarda rahim ve yumurtalıkların alınması ön planda tutulmalıdır.

Yumurtalık kanserinde tümör belirteçleri

Over kanseri taramasında en çok çalışılmış olan tümör belirteci CA-125’dir. CA-125 seviyeleri epitelial over kanserlerinin %85’de artmaktadır fakat evre 1’deki hastaların %50’de yükselmektedir. CA-125 özellikle menopoz sonrası karında kitlesi olan olgularda düzeyinin yüksek(>35) olması anlamlıdır. Diğer tarafdan CA-125 seviyeleri over kanseri haricinde çeşitli benign durumlarda da (endometriozis, Pelvik enfeksiyon, Adenomyozis, Karaciğer hastalıkları, peritonit, pankreatit, vb. ) artabilmektedir. Daha genç yaşlardaki over tümörlerinde AFP,HCG ve LDH gibi tümör belirteçleride kullanılmaktadır.

Tarama ve önleme

Normal veya aile hikayesi olan bireylerde etkisi kanıtlanmış bir tarama yöntemi maalesef yoktur. Özellikle aile hikayesi olan genç ve çocuk sahibi olmayan bireylerde oral kontraseptif(OKS) dediğimiz ilaçların kullanılması önerilmektedir.

Yumurtalık kanserinin Tedavisi - İstanbul

Yumurtalık kanserinin temel tedavisi cerrahi ve peşinden uygulanan kemoterapidir. Çok erken evlerde ise bazen kemoterapi verilmeyebilir. Yumurtalık kanseri cerrahisi tecrübe gerektiren bir durumdur. Öyleki yapılan bilimsel çalışmalarda tecrübesi olmayanlar tarafından yapılan ameliyatlarda hastaların yaşam süreleri kısalabilmektedir. Yumurtalık kanserlerinin tedavisinde en önemli unsur geride tümör bırakmayacak şekilde bir ameliyatın yapılmasıdır. Bu tümörlerin tedavisi mutlaka tecrübeli jinekolojik onkoloji uzmanları tarafından yapılmalıdır.

Yumurtalık kanserini teşhis, tedavi ve takibi için Jinekolojik kanser cerrahisi uzmanı Op.Dr. Hüseyin Kılıç istanbulda hizmet vermektedir.